Audi Odense

Ny Audi Q8 e-tron med øget effektivitet og rækkevidde

Med Audi e-tron præsenterede mærket i 2018 sin første fuldt elektriske model og markerede dermed begyndelsen til Audis elektriske fremtid. Siden da har modellen sat standarden i segmentet for elektriske luksusklasse-SUV'er, og den nye Audi Q8 e-tron viderefører nu succeshistorien fra den elektriske pionermodel. Den stiller bl.a. med et optimeret drivlinjekoncept, en bedre aerodynamik samt højere ladeeffekt og batterikapacitet og dermed med en rækkevidde, som er øget op til 600 km i Sportback-versionen.

Her ca. 4 år efter lanceringen af Audi e-tron har Audi nu en elektrisk portefølje på otte modeller. I 2026 vil der være over 20 modeller. På det tidspunkt vil alle nylancerede Audi modeller på verdensplan være elektriske. ”Med vores forretningsstrategi, ”Vorsprung 2030” har vi fastlagt en dato for udfasningen af forbrændingsmotoren og taget en klar beslutning om, at Audi allerede om 11 år vil være et rent elektrisk mærke”, siger Markus Duesmann, som er CEO hos AUDI AG. Om den nye Q8 e-tron forklarer Audis øverste tekniske chef Oliver Hoffmann: ”Vi har øget både batterikapaciteten og ladeeffekten markant. Dermed opnår vi en optimeret balance mellem energitæthed og opladningsevne og skaber på den måde mere effektivitet. Derudover har vi opgraderet motorerne, den progressive styring og undervognsreguleringssystemerne og dermed gjort de Audi typiske dynamiske køreegenskaber i alle Q8 e-tron-versioner endnu skarpere.”

Nyt navn og ny corporate identity
Med modelbetegnelsen Q8 sender Audi et klart signal om, at Audi Q8 e-tron er topmodellen inden for de elektriske SUV’er. Som prestigefyldt elektrisk SUV-model fra Audi er Q8 e-tron den første model med den nye corporate identity udvendigt med en todimensionel udformning af de fire ringe. En anden ny detalje er modelbetegnelsen med Audi navnet på B-stolpen.

Generøse pladsforhold
Med en længde på 4.915 mm, en bredde på 1.937 mm og en højde på 1.619 mm for Sportback-modellen og 1.633 mm for SUV-modellen byder Q8 e-tron på masser af plads og komfort. Akselafstanden på 2.928 mm giver fornem benplads for bagsædepassagererne. Der er også god plads i bagagerummet med 569 l i SUV-modellen og 528 l i Sportback-modellen (metoden til opgørelse af pladsforholdene er ændret, men bagagerummet har samme størrelse som før faceliftet i begge modeller). Hertil kommer en frunk på 62 l.

Flere drivlinjevarianter
Til begge karrosserivarianter fås der to forskellige elektriske drivlinjer. Audi Q8 50 e-tron og Audi Q8 50 Sportback e-tron yder med deres to motorer 340 hk i boost-funktionen ved et drejningsmoment på 664 Nm, og de har en rækkevidde på op til 491 km (SUV) og op til 505 km (Sportback).

Audi Q8 55 e-tron og Audi Q8 55 Sportback e-tron yder med deres to motorer 408 hk i boost-funktionen ved et drejningsmoment på 664 Nm. Rækkevidden er på op til 582 km (SUV), og for Sportback-modellen er den på op til 600 km. Tophastigheden er ligesom for Q8 50 e-tron elektronisk begrænset til 200 km/t.

Topmodellerne Audi SQ8 e-tron og Audi SQ8 Sportback e-tron introduceres senere.

Mere batterikapacitet og højere ladeeffekt
Der kan vælges mellem to forskellige batteristørrelser: Q8 50 e-tron har et batteri på netto 89 kWh (brutto 95 kWh), og i den stærkere version Q8 55 e-tron er der netto 106 kWh (brutto 114 kWh) til rådighed. Ved hjælp af en tilpasning af batteristyringen er den batterikapacitet, som kunderne kan gøre brug af, blevet forøget.

Ved en lynladestander opnår Audi Q8 50 e-tron en ladeeffekt på maksimalt 150 kW. I Q8 55 e-tron øges den maksimale ladeeffekt til op til 170 kW. Det store batteri kan under et ladestop lades fra 10 til 80 % på ca. 31 minutter under ideelle forhold – det svarer til en rækkevidde på op til 420 km. Ved en AC-ladestander eller en ladeboks på hjemmeadressen kan Audi Q8 e-tron oplades med en effekt på op til 11 kW, og som ekstraudstyr tilbyder Audi fortsat en AC-ladeeffekt på 22 kW.

Audi Q8 e-tron er som standard udstyret med funktionen Plug & Charge. Ved kompatible ladestandere autoriseres bilen automatisk, når ladekablet sættes i, hvorved landestanderen aktiveres, og afregningen sker automatisk.

Fra 2023 lanceres den nye ladetjeneste Audi charging, som på sigt skal afløse den eksisterende e-tron Charging Service, og den sikrer adgang til over 400.000 offentlige ladepunkter i hele Europa. e-tron-ruteplanlæggeren hjælper med søgningen efter ladepunkter langs ruten.

Revideret motor på bagakslen
Til den nye Audi Q8 e-tron er motorkonceptet med en asynkron motor på bagakslen blevet revideret, og i stedet for 12 er der nu 14 viklinger til at skabe det elektriske magnetfelt. Med den samme mængde strøm genererer motoren nu et kraftigere magnetfelt, som så igen skaber et højere drejningsmoment i motoren. Hvis det ikke udnyttes fuldt ud, har motoren brug for mindre strøm til at levere drejningsmomentet, hvilket sænker forbruget og øger rækkevidden.

Optimeret luftaffjedring og progressiv styring
Den nye Audi Q8 e-tron er som standard udstyret med en luftaffjedret undervogn med reguleret støddæmpning. Afstemningen af luftaffjedringen er blevet tilpasset for at optimere bilens tværdynamik. Derudover byder stabilitetskontrollen ESC fremover på et større spillerum – især i skarpe sving. Dem klarer Audi Q8 e-tron mærkbart mere adræt takket være den reviderede progressive styring. Styrehusets udveksling er blevet ændret, så styretøjet også reagerer meget mere direkte på selv mindre ratdrejninger.

Forbedret aerodynamik
Aerodynamikken har haft høj prioritet i Audi Q8 e-tron. Resultatet er en reducering af luftmodstandsværdien cw for Q8 Sportback e-tron fra 0,26 til 0,24 og for Q8 e-tron fra 0,28 til 0,27. Hjulspoilere på undervognen hjælper med til at lede fartvinden uden om hjulene. Spoilerne på forakslen er nu større, og på Audi Q8 Sportback e-tron er der nu også spoilere foran baghjulene. Ved kølergrillen har Audi for første gang monteret et selvtætnende system som supplement til de elektriske jalousier, der automatisk lukker køleren. Dette system optimerer luftstrømmen ved forvognen yderligere.

Komfortabel parkering med Remote parkeringsassistent plus
En nyhed blandt førerassistentsystemerne er Remote parkeringsassistent plus, som vil kunne bestilles i løbet af 2023. Ved hjælp af den kan Audi Q8 e-tron også manøvreres ind i selv de smalleste parkeringsbåse. Føreren styrer parkeringsmanøvren via myAudi-appen på sin smartphone. Når bilen har nået slutpositionen i parkeringsbåsen, slukker bilen automatisk, og den aktiverer parkeringslåsen og låser dørene. Når man skal køre ud fra parkeringsbåsen, startes motoren igen via myAudi-appen, og bilen manøvreres derefter ud igen.

Nye lysfunktioner
På Q8 e-tron kommer lyset som ekstraudstyr fra digitale Matrix-LED-forlygter. Orienteringslyset markerer bilens position i vognbanen på motorveje og hjælper føreren med at holde sig midt i vognbanen i forbindelse med indsnævringer. Derudover har Matrix-forlygterne tre nye funktioner – udvidet trafikinformation, vognbanelys med kørselsretningsindikator og orienteringslys på landeveje.

Materialer fra genbrugsprocesser
Audi Q8 e-tron produceres på den CO2-certificerede fabrik i Bruxelles. Derudover anvender Audi genbrugsmateriale til nogle af komponenterne til Audi Q8 e-tron – bl.a. til isolerings- og støjdæmpningsmateriale samt til bundbeklædning. Dekorindlægget, det såkaldte Tech Layer over displayet, fås med et nyt, antracitfarvet teknikstof, som til dels består af genanvendte PET-flasker. I udstyrslinjen S line er sportssæderne betrukket med mikrofibermaterialet Dinamica og kunstlæder. Dinamica består af 45 % polyesterfibre, der fremstilles af genbrugte PET-flasker, tidligere tekstiler eller fiberrester.

Derudover anvendes der sikkerhedsrelevante komponenter – plastikafdækningerne til selelåsene – der for første gang er fremstillet delvist af blandet plastikaffald fra biler via en kemisk genanvendelsesproces. Her bliver plastikkomponenter, som ikke længere kan repareres, først afmonteret fra udtjente biler og herefter genanvendt.

Audi Q8 e-tron i Danmark
Den nye Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2023. Information om dansk udstyr, forbrug og priser vil blive meldt ud i løbet af nogle uger.

Forbrugsangivelser på de nævnte modeller (WLTP)
Angivelserne vedr. udstyr og data er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland.

Audi Q8 50 e-tron
Strømforbrug ved blandet kørsel: 24,0–20,1 kWh/100 km
Rækkevidde: op til 491 km

Audi Q8 50 Sportback e-tron
Strømforbrug ved blandet kørsel: 23,7–19,5 kWh/100 km
Rækkevidde: op til 505 km

Audi Q8 55 e-tron
Strømforbrug ved blandet kørsel: 24,4–20,6 kWh/100 km
Rækkevidde: op til 582 km

Audi Q8 55 Sportback e-tron
Strømforbrug ved blandet kørsel: 24,1–19,9 kWh/100 km
Rækkevidde: op til 600 km

Audi e-tron (tysk forbrug til sammenligning)
Strømforbrug ved blandet kørsel: 26,1–21,0 kWh/100 km
Rækkevidde: op til ca. 453 km

Der tages forbehold for eventuelle ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk