Audi Odense

Audi e-tron fra 569.990 kr.

Med den nylige forlængelse af elbilsafgifterne øges samtidig incitamentet for fortsat at vælge elbil i premium-segmentet. Audi gør det ekstra attraktivt ved at introducere Audi e-tron 50, der er en ny ydelsesvariant af den elektrisk drevne SUV, Audi e-tron 55. Prisen på indstigningsversionen starter allerede fra 569.990 kr. ved 20% af fuld afgift, og den kan allerede nu bestilles hos de danske forhandlere.

2 elmotorer og firehjulstræk
Ligesom Audi e-tron 55 quattro, der blev lanceret i 2018, har den nye indstigningsversion også en elmotor på henholdsvis for- og bagakslen. Med en samlet ydelse på 230 kW (313 hk) og et drejningsmoment på 540 Nm accelererer den elektrisk drevne SUV fra 0 til 100 km/t på 6,8 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 190 km/t. For at opnå den højest mulige virkningsgrad er det i de fleste kørselssituationer kun den bageste elmotor, der er aktiv, mens den forreste elmotor tilkobles forudseende efter behov. Styringen af det elektriske firehjulstræk arbejder lynhurtigt og meget præcist. I samspil med moderne undervognskomponenter samt luftaffjedring og det lave tyngdepunkt for bilen sørger det for dynamik og stabilitet.

Batteri
Batterienheden i Audi e-tron 50 quattro består af 324 prismatiske celler, som er sammenfattet i 27 moduler. De lagrer 71 kWh energi – tilstrækkeligt til en rækkevidde på 329 kilometer i henhold til WLTP-kørecyklussen. Effektiviteten skyldes den tilpassede drivlinje og forskellige optimeringer på højspændingssystemet. Men også den lavere totalvægt bidrager hertil ligesom den effektfulde termostyring med den standardmonterede varmepumpe. Den regulerer temperaturen i kabinen samt batteriets temperatur og afkøler elmotorerne, elektronikstyringen samt ladeapparatet. Dermed sørger den for en lang levetid for højspændingskomponenterne og for hurtig opladning med jævnstrøm (DC).

Opladning
Ved en såkaldt high power charging station kan Audi e-tron 50 quattro lades op med en ladeeffekt på op til 120 kW. Dermed er den eldrevne SUV klar til næste langtur (80 % opladet) efter ca. en halv time. Som alternativ kan batteriet lades op med vekselstrøm (AC) ved en ladeeffekt på 11 kW på ca. 7 timer. Med mærkets egen ladetjeneste, Audi e-tron Charging Service, får kunden adgang til mere end 120.000 offentlige ladesteder i Europa.

Med henblik på opladning på bopælen er Audi e-tron 50 quattro som standard udstyret med det mobile opladningssystem ”kompakt”, der understøtter en ladeeffekt på op til 11 kW ved tilslutning til en 400-volts industristikdåse. Som ekstraudstyr kan man efter markedsintroduktionen få ladesystemet ”connect” til anvendelse af intelligente opladningsfunktioner. Dermed kan man drage fordel af variable elpriser ved at lade opladningen af Audi e-tron foregå på tidspunkter, hvor strømmen er billig. I kombination med et hjemmeenergistyringssystem vil der være yderligere fordele som f.eks. foretrukken opladning med egenproduceret solcellestrøm, hvis man har et solcelleanlæg installeret på sin bopæl.

Med alle Audis elbiler følger i Danmark en standardinstallation af en Clever ladeboks, et Clever Unlimited-abonnement med ubegrænset opladning til en fast månedlig pris for kunden, samt en ladebrik der giver adgang til Clevers netværk af offentlige ladestandere.

Audi e-tron 50 quattro produceres ligesom e-tron 55 quattro på den CO2-certificerede fabrik i Bruxelles.

Audi e-tron 50 quattro i Danmark
Audi e-tron 50 kan allerede nu bestilles ved de danske forhandlere fra en pris på 569.990 kr. Den tilbydes i to udstyrsversioner, idét man også kan vælge en e-tron 50 Prestige til en pris på 599.990 kr. En e-tron 50 Prestige har samme udstyr som en e-tron 55, der fortsat i 2020 vil have en pris på 799.990 kr.

Foretrækker man det lidt mere sportslige udtryk fra Sportback-versionen, fås den også som e-tron Sportback 50 og starter fra 619.990 kr., hvilket med tilsvarende udstyr er 20.000 kr. mere end SUV-versionen.

Audi.dk/etron opdateres snarest med priser og udstyr.

Forbrugsangivelser
(Angivelser vedr. strømforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr.)

Audi e-tron 55 quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 22,8 (WLTP)
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 0
Rækkevidde: 429 km (WLTP)

Audi e-tron 50 quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 22,8 (WLTP)
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 0
Rækkevidde: 329 km (WLTP)

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 22,4 (WLTP)
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 0
Rækkevidde: 437 km (WLTP)

Audi e-tron Sportback 50 quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 22,1 (WLTP)
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 0
Rækkevidde: 339 km (WLTP)

Der tages forbehold for ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk