Audi Odense

Audi på kunstig intelligens konference

Audi giver stadig fuld gas i retning mod autonom kørsel. På verdens vigtigste fagkonference for kunstig intelligens (NIPS i Californien) viser koncernen et innovativt monokamera, som ved hjælp af kunstig intelligens genererer en yderst præcis 3D-model af bilens omgivelser – en forudsætning for autonom kørsel. Konferencen støttes af Audi og finder sted frem til den 9. december.

 

 

Den nye Audi A8 er som den første bil i verden udviklet til højautomatiseret kørsel på level 3 (SAE). Audi AI-køpiloten overtager kørselsopgaven op til 60 km/t i tætkørende trafik på veje med flere vognbaner, hvis lovgivningen i de enkelte lande tillader det, og føreren ønsker det. Forudsætningen for automatiseret kørsel er en så præcis afbildning som muligt af omgivelserne – hele tiden. I den forbindelse er kunstig intelligens en nøgleteknologi.

Monokamera

Et projektteam fra Audis datterselskab Audi Electronics Venture (AEV) præsenterer nu et monokamera på ”Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems” (NIPS), som ved hjælp af kunstig intelligens genererer en yderst præcis 3D-model af omgivelserne. Denne teknologi giver mulighed for at registrere området omkring bilen helt præcist.

Neurale netværk behandler kameraets data

Et almindeligt frontkamera fungerer som sensor. Det registrerer området foran bilen i en vinkel på ca. 120 grader og leverer 15 billeder pr. sekund med en opløsning på 1,3 megapixels. Disse billeder bliver efterfølgende behandlet i et neuralt netværk, der relaterer hver pixel til en af 13 objektklasser. Derved kan systemet registrere og skelne mellem andre personbiler, lastbiler, huse, vognbanelinjer, mennesker og vejskilte.

Til afstandsinformationerne anvender systemet også neurale netværk. Visualiseringen foregår her via såkaldte ISO-linjer – virtuelle begrænsninger, som definerer en konstant afstand. Med denne kombination af semantisk segmentering og dybdevurdering opstår en præcis 3D-model af de reelle omgivelser.

Audi teknikere har på forhånd trænet det neurale netværk ved hjælp af ”unsupervised learning”. ”Unsupervised learning” har i modsætning til ”supervised learning” ikke brug for præsorterede og klassificerede data og er en tilgang, hvor det handler om at lære at betragte faktiske forhold og scenarier. Det neurale netværk fik således talrige videoer af trafiksituationer at se og lærte på egen hånd at forstå de regler, som anvendes til at oprette 3D-informationer ud fra monokameraets billeder. AEV's projekt gemmer på et stort potentiale for fortolkningen af trafiksituationerne.

Kunstig intelligens styrer bilen

Audi teamet fra Electronics Research Laboratory fra Belmont (Californien) viser samtidig en løsning til rent kunstig intelligens-baseret kørsel på parkeringspladser og motorveje. I den forbindelse bliver bilens tværføring udført komplet af neurale netværk. Ud fra kameradata lærer den kunstige intelligens selv at generere en model af omgivelserne og styre bilen. Denne tilgang har hverken brug for en yderst præcis lokalisering eller yderst præcise kortdata.

I forbindelse med udviklingen af autonomt kørende biler nyder Audi godt af et stort netværk på det tekniske område inden for kunstig intelligens. Netværket omfatter virksomheder fra hot spots i Silicon Valley, i Europa og Israel.

Audi var allerede i 2016 som den første bilproducent overhovedet repræsenteret med en messestand på NIPS. Mærket er også i år sponsor for NIPS og har en målsætning om at udvide sit netværk yderligere i Californien.

Se flere billeder af Audi A8: www.audi-mediacenter.com/en/presskits/audi-a8-9072

_______________