Audi Odense

Audi præsenterer nye teknologier til selvkørende biler

12 måneder efter opstarten på projektet ”Digitales Testfeld Autobahn“ (digital motorvejsteststrækning) har Audi netop præsenteret nye teknologier til selvkørende biler og Car-to-X-kommunikation i det tyske trafikministerium. Fokus er i den forbindelse på dynamiske færdselstavler med onlineopkobling og infrastrukturelle tiltag. På motorvej A9 mellem Nürnberg og München afprøver premiumproducenten fra Ingolstadt løsninger, der skal øge sikkerheden og komforten i selvkørende biler under virkelige trafikbetingelser.

”Digitales Testfeld Autobahn“ er et fælles initiativ fra det tyske forbundsministerium for trafik og digital infrastruktur, delstaten Bayern, bilindustrien og dens underleverandører samt it-branchen. På flere delstrækninger af motorvej A9 mellem Nürnberg-Ost og München-Nord kobler sendere og sensorer omgivelserne op med bilerne og bilerne op med hinanden. Audi er i den forbindelse engageret i seks projekter. Tre af disse har fokus på konstruktionsmæssige tiltag og tre andre på kommunikationsteknologier.

”Audi deltager som led i det digitale testfelt i udviklingsaktiviteter, der skal gøre den kommende motorvejsinfrastruktur endnu mere pålidelig og understøtte selvkørende biler i endnu højere grad“, udtaler Alejandro Vukotich, chef for udvikling af automatiseret kørsel hos AUDI AG. ”I den forbindelse bør blandt andet materialer fra vejpæle og autoværn blive ændret, så de reflekterer radarbølger bedre end i dag – fra en større afstand og også ved sne og regn. Herudover skal bilernes sensorer fremover blive bedre til at genkende vognbanelinjerne. Specielle tegn i vej­kanten gør det muligt for testbilerne at lokalisere deres vognbane meget præcist ved hjælp af et kamera. De første prototyper til dette projekt vil blive installeret snart.“

Kommunikationsprojektet ”Car2Infrastructure” kobler bilen op med dynamiske færdselstavler med onlineopkobling. Via en mobilnetforbindelse gør de opmærksom på eksempelvis hastigheds­grænser, køer eller spærrede vognbaner. Som det første har ingeniørerne fra Audi udviklet et universelt interface til de regionalt set meget forskellige visningssystemer. De indsamlede informationer bliver overført til Audis cloud via mobilnettet og herfra sendt tilbage til testbilerne. På den måde modtager bilen omgående informationer om nye trafiksituationer, hvilket er en forudsætning for at have sikre selvkørende biler.

Dataoverførselsmodulerne i bilerne er med den kommende mobilnetteknologi LTE-V også koblet direkte op med hinanden. Med denne løbende indkommende kommunikation kan biler også kommunikere med hinanden i områder uden mobilnetdækning. Endvidere tillader LTE-V nye sikkerhedsfunktioner som fx glatføreadvarsler og såkaldt ”platooning“, hvor selvkørende biler danner en energibesparende kolonne.

Med det tredje kommunikationsprojekt skal to delstrækninger af motorvej A9 opmåles centimeterpræcist, og forinden skal objekter som fx broer, skilte og vognbanemarkeringer defineres. Denne viden indgår i HERE HD Live Map, som er et kort, der kan udvides og opdateres hele tiden.

Alejandro Vukotich, chef for udvikling af automatiseret kørsel hos AUDI AG, vurderer de hidtidige resultater positivt: ”’Digitales Testfeld Autobahn‘ giver os mulighed for aktivt at være med til at udforme bilkørsel i fremtiden. I virkelig trafik afprøver vi her sammen med vores samarbejdspartnere fremtidens teknologier, som vi senere vil indføre i serieproduktionen hos Audi. I den forbindelse afstemmer vi gensidigt vores biludviklingsarbejde og infrastrukturen optimalt efter hinanden.”

Læs mere om Audis Piloted Driving: https://www.audi-mediacenter.com/en/piloted-driving-3651

_______________